جرم رانندگی بدون گواهینامه
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
جرم رانندگی بدون گواهینامه
نوشته شده در یک شنبه 30 بهمن 1401
بازدید : 92
نویسنده : رایا هستم

مجازات رانندگی بی گواهینامه
در صورتی که شخصی بدون داشتن گواهینامه رسمی با وسایل نقلیه موتوری رانندگی کند، مرتکب جرم گردیده و بر طبق قانون با وی برخورد خواهد شد. با توجه به اینکه رانندگی بدون گواهینامه جرم می باشد، چنانچه شخصی در حین انجام این عمل، حادثه ای به وجود آورد، همه ی مسئولیت های آن بر ذمه ی وی خواهد بود.
مجازات رانندگی بی گواهینامه
از آنجایی که این جرم در حالات گوناگونی رخ می دهد، قانونگذار برای افرادی که در وهله اول مرتکب این جرم می گردند، تفاوت قائل گردیده است، به طوری که بر اساس ماده ی ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، هر فردی بدون گواهینامه رسمی به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که نیازمند داشتن گواهینامه مخصوص است، اقدام کند و نیز هر فردی که با حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع شده باشد با وسائل مزبور رانندگی کند، به حبس تعزیری تا 2 ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون تومان یا به هر دو مجازات محکوم خواهد گردید.
شایان ذکر می باشد که اگر شخصی برای بار دوم مرتکب این جرم شود، به حبس تعزیری از 2 تا 6 ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون تومان و یا هر دو مجازات محکوم می شود.
تصادف منجر به فوت
در قانون چنانچه شخصی بر اثر بی ‌احتیاطی، بی‌ مبالاتی، رعایت نکردن نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده یا متصدی وسیله موتوری مسبب بروز حادثه ای گردد که منتهی به قتل غیر عمدی شود، مرتکب به 6 ماه تا 3 سال حبس و پرداخت دیه در صورت مطالبه از سوی اولیای دم‌ محکوم خواهد گردید.
لازم به ذکر است که در صورتی که شخصی بدون داشتن گواهینامه تصادف کند که مونجر به فوت گردد، مطابق ماده ی ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات وی به شرح زیر خواهد بود:

  • به بیش از دو سوم حداکثر مجازات تصادف منتهی به فوت محکوم می شود.
  • محروم شدن از رانندگی به مدت 1 تا 5 سال
  • محرومت از تصدی وسایل نقلیه
  • پرداخت دیه در صورت مطالبه ی اولیاء دم

تصادف منجر به بیماری لاعلاج

چنانچه دلیل بروز حادثه رانندگی، بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم نظامات دولتی باشد و در این حادثه، مریضی جسمی یا دماغی غیر قابل درمان به وجود آید، یا از بین رفتن یکی از حواس یا از کار افتادن یکی از اعضای بدن که یکی از وظایف ضروری را انجام می‌دهد باشد، یا تغییر شکل دائمی عضو یا صورت فرد یا سقط جنین گردد، مرتکب به حبس از 2 ماه تا 1 سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از سوی مصدوم محکوم خواهد گردید.تصادف منجر به نقص یا قطع عضو
مطابق ماده ی ۷۱۶ قانون مجازات اسلامی، اگر تصادفی که باعث صدمه بدنی گردد موجب نقصان یا ضعف دائم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن شود و ‌یا موجب از بین رفتن بخشی از عضو مصدو‌م شود، بی آنکه عضو از کار بیافتد یا موجب و‌ضعِ حمل زن پیش از موعد طبیعی گردد، مرتکب به حبس از 1 تا 3 ‌ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از سمت مصدو‌م محکوم می شود.
ولی در مجازات شخص بدون گواهینامه، قانونگذار وی را به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور، پرداخت دیه، یا محرومیت از رانندگی به مدت 1 تا 5 سال یا محرومیت از تصدی وسایل نقلیه محکوم می کند.
تصادف منجر به صدمه بدنی
در صورتی که شخصی بر اثر بی احتیاطی یا بی مبالاتی مسبب بروز صدمه بدنی گردد، مرتکب به حبس از 15 تا 75 روز و پرداخت دیه در صورت مطالبه از سوی مصدو‌م محکوم می گردد.
ولی در مجازات شخص بدون گواهینامه، علاوه بر پرداخت دیه در صورت خواستار شدن مجنی علیه به بیش از دو سوم حداکثر مجازات، محرومیت از رانندگی به مدت 1 تا 5 سال، یا محرومیت از تصدی وسایل نقلیه محکوم خواهد شد.




:: برچسب‌ها: جرم رانندگی بدون گواهینامه,تصادف منجر به فوت,تصادف منجر به بیماری لاعلاج,تصادف منجر به صدمه بدنی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: